en sensation.

(som Ingrid Bergman och Bogart fastän ingen ser på)

Thursday, March 30, 2006

tvåhundranittioåtta

Tack Ingegärd Hillborn. Jag håller med, fullt och fast. Varför ska man bli underkänd i ett ämne på grund av sina personliga åsikter och värderingar? Vad har det med betyget att göra om man uppnått målen? Man kan inte tvinga folk till att tycka en sak bara för att det är "rätt". Lite dubbelmoral också, som alltid, en förespråkare för anarki skulle inte bli underkänd men det skulle en som föredrar diktatur.
På Ytterbyskolan kan man visst också bli underkänd om man använder ord som bög, lesbisk, utlänning, etc. Ojdå, tänker jag. Beror det på inte i vilket sammanhang och huruvida ordet är negativt laddat eller ej? Varken bög, lesbisk eller utlänning är för mig något negativt. Och jag använder orden dagligen.

Men å andra sidan tycker jag att beslutet att stänga ner Sverigedemokraternas hemsida var helt rätt. Där går hets mot folkgrupp före yttrandefrihet.

Jag har kommit på att jag ska sluta tänka, sluta planera. Spontana saker är roligare och blir nio gånger av tio bättre. Fast värst är när de planerade sakerna inte inträffar överhuvudtaget. Det är bättre att inte vänta sig något, då blir man inte besviken. Tyvärr fungerar jag inte riktigt så, jag tänker alldeles för mycket. På allt men särskilt på dig.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home