en sensation.

(som Ingrid Bergman och Bogart fastän ingen ser på)

Wednesday, May 09, 2007

ESC: semifinal DEL ETT

Bulgarien:
Jag är inte säker på om jag älskar eller hatar den här låten. Det är den här sortens musik som jag brukar lyssna på mitt i natten när jag inte kan sova och inte har något bättre för mig. Det låter som en blandning av Wild Dances (Ukrainas vinnarlåt från 2004) och en av t.A.T.u.s sämre låtar.
I slutet av låten kommer dock en mansröst och förstör allt! Det låter helt off och slutet kommer helt av sig på grund av det.

Israel:
Först gången jag hörde den här låten så tyckte jag den var förskräcklig, bara en massa oorganiserat oväsen. Nu tycker jag iofs fortfarande att den låter oorganiserad och lite random på sina ställen, men jag måste säga att jag förstår varför Israel valde och skicka den. Ett smart drag politiskt sett också. Men så jävla kontroversiell är den egentligen inte om man lyssnar på den.. jag förstår definitivt inte varför folk ville diska den!
Tyvärr har ingen någonsin vunnit tack vare en "kontroversiell" låt.. och det här lär inte bli den första. Tror inte ens att den går vidare från semifinalen.

Cypern:
Oj, det här skulle kunna vara hämtat från Thierry Amiels senaste album! Hyfsat nyskapande elektro-inspirerad rock, mycket trevligt. Hade Evridiki sjungit lika bra som Thierry hade det varit en lätt match för Cypern men det gör hon tyvärr inte, så jag tror inte att den här låten kommer att utgöra något större hot.
Låten i sig är bra. Den är på franska, vilket alltid ger pluspoäng från mitt håll. Den är annorlunda nog att stå ut men för enformig för att vinna.

Vitryssland:
En låt som fastnar direkt på hjärnan! Den börjar lite segt men när den väl kommer igång är den jättecatchy och själva soundet är lagom traditionellt för att folk ska tycka om det, men ändå med en liten ny twist.
Det hela faller lite på sångarens usla engelska men om man inte låter sig störas av det är det här en av de bästa låtarna det här året.

Island:
Jag har, under 'Inför..'-programmen, fattat tycke för Eirikur - han har en av tävlingens absolut bästa sångröster - men inte ens han lyckas göra något vettigt av en sådan här låt. TExten är någ en av de sämsta jag hört på länge - rock 'n' roll will save your soul? Gäsp.

Georgien:
Introt är bra och lagom annorlunda men sedan kommer inte låten någonvart. Den går på tomgång redan efter ett tiotal sekunder. Den långsamma biten passar verkligen inte in och hennes röst ligger på lite fel våglängd för mina öron.

Montenegro:
Alla tycks dissa den här låten men jag tycker den är jättebra! En rätt traditionell rocklåt med den stark refräng. Om det här är deras första bidrag någonsin, hur ska det bli de kommande åren!?

Schweiz:
Sommarens radioplåga. Radio är verkligen året, får det här låter som ett hopkok av alla låtar som spelats på Rix de senaste åren. Visst är den catchy men den är ju så förbannat tråkig och inte nyskapande för fem öre!
Dålig är den dock inte och den kommer säkert att gå vidare till final.

Moldavien:
Det roliga med Moldavien är att under de tre år de varit med i tävlingen så har de skickat HELT olika bidrag - från Chili Peppers inspirerade Boonika Bate Doba till förra årets The Voice-hippa Loca.
Årets låt är en rätt hyfsad rocklåt som växer för var gång man hör den. Jag tycker inte om hennes röst och jag stör mig på hennes taskiga uttal - men jag såg musikvideon och det finns något i hennes ögon som gör att man tror på vad hon sjunger, så det kommer kanske funka ändå.

Nederländerna:
Antagligen den tråkigaste låten i årets tävling. Och hennes framträdande i den holländska melodifestivalen var ännu tråkigare än låten i sig.

Albanien:
Det tog mig ett tag att uppskatta den här låten, vilket givetvis är en nackdel, men ju mer jag hör den desto mer tycker jag om den! Tänk om Josh Broban hade sjungit den- ojojoj!
Sant, den låter som ungefär alla andra Balkan-ballader men jag har inte något negativt att säga om den. Den kvinnliga rösten påminner mig om soundtracket till Gladiator, och det är ju aldrig fel!

Danmark:
Som La Dolce Vita fast inte alls lika classy. En traditionell schlager - catchy men inte speciellt nytt och fräscht. De behöver en rätt ordentlig show för att ta sig till final, för det räcker inte att det är en drag queen som sjunger.. särskilt inte eftersom han inte är hälften så snygg som Christer Lindarw.
Men! Slutet är perfekt. Ett slut värdigt Carola eller Herreys eller Charlotte Nilsson.

Kroatien:
Musiken i sig är underbar (hej Santana!) men det känns som om den är lite fel ute i det här sammanhanget. Det är lite synd. Det hade kanske funkat som sången varit starkare för det här funkar inte alls.. speciellt inte den kvinnliga rösten.

Polen:
Polen ger sig på MTV-musik! Det här är säkert fräscht och snyggt i Polen men här känns det gammalt och tråkigt - sånt som vi lyssnade på för fem, sex år sedan.
Låten i sig är det inget fel på, den är lätt att få på hjärnan och ännu lättare att sjunga med i.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home