en sensation.

(som Ingrid Bergman och Bogart fastän ingen ser på)

Friday, May 11, 2007

ESC: final

Här kan ni läsa vad jag tycker om de bidrag som blev direktkvalificerade till finalen. De som gick vidare från semifinalen kan ni läsa om ett par inlägg tillbaka.

Bosnien & Herzegovina:
Rätt meningslös låt som man glömmer så fort den har slutat. Den instrumentala biten är ganska stämningsfull men that's it.

Spanien:
Okej, pojkband är måhända lite väl 90-tal men det funkar faktiskt i den här låten. Den är jättecatchy - som G:sons låtar för det mesta är - och efter att jag hade laddat hem den så kunde jag inte sluta nynna på den.
Jag tror att rätt många kommer att instinktivt tycka illa om dem, inte bara eftersom de är ett pojkband utan också för att de är i princip så långt bort from Lordi som man kan komma. Så jag tror inte det kommer att gå så bra för dem, tyvärr.

Irland:
Om man blundar och tänker 'irländsk musik' så skulle det man hörde i huvudet vara snarlikt den här låten. Inte så påhittigt men det funkar ju alltid för Irland att skicka sånthär. Söt och ofarlig låt - jag tror inte någon kan tycka direkt illa om den.

Finland:
Jag tycker om Hanna som sjunger den här låten - både som person och som artist -så jag vill verkligen tycka om det här.. men fyfan! Själva melodislingan är rätt hyfsad men texten är ju vedervärdig! Usch usch usch.

Litauen:
När jag lyssnar på den här låten tänker jag då och då att det här var ju inte så farligt men när jag har stängt av musiken kan jag inte för allt i världen komma ihåg hur låten gåt! Jag tror det är för att den inte har någon uppenbar refräng.. och så är den rätt enformig.
Jag såg ett klipp av den här låten från den litauiska uttagningen och jag har för mig att hon sjöng otroligt falskt, med.

Grekland:
Den här låten låter som alla andra låtar Grekland har skickat de senaste 10 åren... därmed inte sagt att den är dålig! Grekland brukar ha bra låtar och den här är inget undantag. Jättebra melodi som sätter sig på hjärnan. Och så gillar jag när man hör varifrån låten kommer..

Sverige:
Hur mycket jag än älskar The Ark så måste jag säga att den här låten är långt ifrån en av deras bästa. Till och med Ola Salo själv har faktiskt sagt att han tycker att refrängen är lite för svag för det här sammanhanget.
Men, nonetheless är det en fantastisk låt och jag tycker den är underbart bra. Jag har sett Ark minst tio gånger så jag vet att det kommer låta bra imorgon och jag tror det kommer vara en stor fördel för dem att vara ett 'riktigt' och erfaret band.

Frankrike:
Om folk fattar varför den här låten är hysteriskt rolig så tror jag att det kommer att gå bra. Det är Frankrikes bästa bidrag sedan 2004 (Jonatan Cerrada!) och den första på decennier som inte är en ballad.
Lyssnar man för mycket på den här låten så blir den lite irriterande men annars är den jättehärlig. Det enda jag inte gillar är att den tonas ut i slutet. Ett förbjudet sätt att sluta en schlager på!

Ryssland:
Jag fattar verkligen inte varför alla gillar den här låten, den ger mig absolut ingenting!
Men jaja, de är rätt snygga. Bättre än inget.

Tyskland:
Jag hoppas verkligen att den här vinner om inte Sverige gör det. Det här är en låt som har allt - speciellt nu när Roger Cicero har lovat att sjunga en del av den på engelska. Tyskan är det enda potentiella hindret även om han verkligen lyckas med konsten att få tyska att låta vackert. Han har för övrigt en otrolig röst.

Ukraina:
Oj. Här blev det tyst. Den här låten stör mig något ofantligt men inte enbart på ett negativt sätt. Jag förstår varför folk tycker om den men jag är inte säker på att jag gör det själv. Det vore dock pinsamt om den vann.

Storbritannien:
Jag orkar inte klaga mer över den här. Bläddra tillbaka ett par inlägg så har ni en hel sida om den här 'låten'.
Näst sämst i år.

Rumänien:
Okej, enda anledningen till de många språken är att de vill ragga röster men det här är en rätt kul låt. Oförarglig. Den sätter sig på hjärnan och alla kan sjunga med. Helt godkänd uppföljning till förra årets megahit Tornero.

Armenien:
Underskattad låt. Den kan tyckar lite enformig men musiken är verkligen vacker.. även om texten lämnar en del övrigt att önska. Jag älskar delen där han sjunger på sitt eget språk och slutet är super med trummorna och allt. Hade Josh Groban sjungit den hade den lätt vunnit.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home