en sensation.

(som Ingrid Bergman och Bogart fastän ingen ser på)

Wednesday, May 09, 2007

ESC: semifinal DEL TVÅ

Serbien:
Årets vackraste låt. Som brutalt mördades i den serbiska uttagningen av det rörigaste arrangemang jag någonsin sett. Ingenting passade.. inklusive kläderna hon hade på sig! Så otroligt fult och icke-genomtänkt. Om de ändrar ALLT runtomkring henne så kan de mycket väl vinna för det är en otroligt vacker ballad, och den här typen av ballades brukar ju funka - se bara på förra årets Lejla!

Tjeckien:
Nog det enda landet som försökt kopiera Lordi rakt av. Det låter inte helt förjävlig men jag ska inte säga att det är särskilt bra heller. Det hade kanske funkat om de hade haft en bättre sångare. Kanske. Om låten varit på engelska.

Portugal:
Det är inte så konstigt att Portugal aldrig har vunnit när de insisterar på att skicka sådana här halvdansanta försök. Att det här är ett av deras bästa bidrag de senaste säger nog allt. Sabrina som sjunger är jättesnygg och kommer säkert få en del röster på sitt utseende, men det funkar aldrig i längden.

Makedonien:
Samma "nananana" som förra året fast med en mindre modern låt. Det spelar ingen roll hur många gånger jag lyssnar på den här låten, jag glömmer den igen med en gång! Jag gillar texten - eller iaf den översatta versionen - och det är inget fel på hennes röst men den ger mig helt enkelt inget.

Norge:
Jag tycker att det är sjukt roligt att Thomas G:son har skrivit två nästan identiska låtar (den här och Samba Sambero) och båda två framförs/framfördes av något äldre sångerskor som båda varit med i Let's Dance!
Precis som Danmarks låt är den här väldigt catchy och väldigt traditionell. Danmark har dock fördelen att deras bidrag inte framförs av en 45-årig kvinna som fortfarande tycks tro att hon är 20.
Dessutom är Samba Sambero bättre.

Malta:
Bra låt men den sticker inte direkt ut. Jag kan inte komma på något som är speciellt dåligt med den.. förutom videon!! Den är nog bland det mest osmickrande jag någonsin sett!
Om hon sjunger lika bra live så går den nog vidare.

Andorra:
Vi har nog alla hört det här förut. Anonymous låter precis som alla andra band som låtit sig inspireras av Green Days tidiga låtar (tänk Basketcase). MEN! I det här sammanhanget känns det nytt och roligt och det är kul att se att alla inte bara skickade Lordi-kopior utan faktiskt tänkte på att det finns olika sorters rock.
Jättecatchy låt och en tänkvärd text som känns väldigt aktuell.

Ungern:
Snälla du, du är inte Norah Jones. Hon hade antagligen kunnat komma undan med den här låten. Vem som helst med hyfsad engelska skulle nog kunnat fixa det. Det härfunkar helt enkelt inte, förutom i en mening - why did you leave me? Just i det ögonblickande låter det öppet och ärligt och det skär in i hjärtat.
Fördelen är att det är en outforskad genre i schlager-sammanhang vilket gör att det låter nytt och spännande.

Estland:
Bara att de rimmar rain med champagne säger allt. Shit vilken okreativ låt! Jag tycker inte om hennes röst och hon är inte speciellt karismatisk. Hon gör låten ännu mindre sexig än vad den egentligen är.

Belgien:
Även om jag gillar den måste jag säga att den är lite för mycket. Man blir glad av den och det är lätt att sjunga med men den är så påträngande glad att det blir jobbigt. Den går definitivt till final och kommer antagligen att hamna i topp 10 men vinner, det gör den inte.

Slovenien:
Officiellt den sämsta låten i år! Den får Englands bidrag att låta vettigt.
Vakna! Du är inte Tarja Turunen! Och du kommer aldrig att bli det heller, för hon kan faktiskt sjunga..

Turkiet:
Okej, han är ingen Justin Timberlake (även om han tycks tro det själv) men han är nog det närmaste vi kommer i den här tävlingen. Modernt, catchy och poppigt. En låt som skulle kunna spelas på MTV vilken dag som helst. (Titta Polen, det är inte omöjligt!)

Österrike:
Första gången jag hörde den här låten tyckte jag att det var en klar vinnare men jag måste erkänna att jag tycker sämre om den för var gång jag hör den. Det är dock en riktigt bra låt som kan gå långt om framträdandet är bra.

Lettland:
I Inför..programmet så sa någon att "för att vara med i ett pojkband så ska man antingen se bra ut eller kunna sjunga - de här killarna kan varken eller" och det säger nog allt. Låten i sig är rätt söt och man kan inte direkt tycka illa om den så den går nog till final. Men det enda riktigt bra med den är den sista tonen.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home